ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkחוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית

published at 12/03/2005 - 15:25 · ‏פורסם דוביקס · ‏tags אובונטו , סקירה · שלח לחברידידותי למדפסת
אובונטו התקנתי את אובונטו 4.10 על מחשב שאני מגייס מדי פעם לניסויים (מחשב ישן יחסית, פנטיום 2 עם 128MB זיכרון וחלונות XP) כדי לראות על מה המהומה. מדובר בגרסה מלפני כמה חודשים (גרסה יציבה חדשה עם שם שובר שיניים חדש צפוייה להשתחרר בקרוב). את הגרסה הורדתי לפני מספר שבועות אך לא הזדמן לי להתקינה עד היום.

עם האתחול הראשון, עברתי על מסכי העזרה (F1) - המסכים מפורטים ונוחים ביותר, בהחלט שיפור לעומת הפצות אחרות שראיתי.

שלבי ההתקנה הבאים מעטים במספר (זו פטה מורגנה - ועל כך בהמשך): בחירת שפה, פריסת מקלדת, חלוקה למחיצות, התקנת חבילות ואיתחול.

בתחילת ההתקנה בחרתי את ההתקנה בעברית. למרות שראיתי איפושהו שיש שם עדיין בעיות ילדות, הסתקרנתי לראות איך נראית התקנה טקסטואלית בעברית. התרגום עצמו באיכות טובה מאוד - אם כי יש פה ושם שגיאות כתיב כמו "חזרה אחרוה" במקום "חזרה אחורה", משפטים אקראיים לא מתורגמים ובעיה הרבה יותר קשה באיתחול הראשון שאליה אתייחס בהמשך.

השוק הראשון שקיבלתי היה במסך חלוקת המחיצות. בשלב הראשון בחרתי בחלוקה מודרכת, והופתעתי לראות שיש שם רק שתי אפשרויות - מחיקה כוללת של הכונן הקשיח או עריכת טבלת המחיצות. הנחת העבודה היא שמי שבוחר ב"חלוקה מודרכת" לא מבין בדיוק איך לחלק את המחיצות או מפחד להסתבך - ושתי האופציות שהוצגו הן בניסוח פושר ביותר - לעג לרש.

מסך חלוקת המחיצות התגלה כלא מובן ומבלבל. לקח לי מעט זמן להבין מה כוונת המשורר, והבעיה היא לא רק בתצוגה אלא גם בניווט בין המסכים השונים. דוגמאות לבעיות שנתקלתי בהן - כל מחיצה שהוגדרה הוסיפה סמל מוזר ולא ברור ליד שורת המחיצה, לא מצאתי איך למנוע פירמוט של מחיצה שהגדרתי (לפחות לא באופן אינטואיטיבי) וכו'.

שלב התקנת החבילות לא איפשר לי בחירה פרטנית של חבילות - למשתמש מתחיל זה אולי יתרון, אבל למשתמש מנוסה שלא מעוניין בהתקנת כל החבילות זה פתרון לא טוב. לא ידוע לי אם זו המגמה או שבהמשך יאפשרו בחירת חבילות פרטנית.

בשלב התקנת טוען המערכת חלונות זוהתה - אבל ההודעה שם מבלבלת (מוצג שזוהתה חלונות NT) - משתמש לא מנוסה עלול להתבלבל גם כאן.

כל השלבים שתוארו לעיל לקחו 20 דקות בלבד. אולם כאן טמון הקאץ' - זו הסחת דעת, כי החלק היותר ארוך של ההתקנה מגיע אחרי האתחול הראשון. מאחר וציפיתי בשלב הזה להתחיל לעבוד עם המערכת - די התאכזבתי לגלות שההתקנה ממשיכה הלאה.

באיתחול הופיעו מספר הודעות מפחידות בניסוח של Fatal Error - שגיאת שמישות בולטת. למתכנת אולי הביטוי הזה ברור ומובן - למשתמש הדיוט זה גורם הפחדה מהמעלה הראשונה. במהלך האתחול הייתה גם השהייה אחת בלתי מוסברת שלא תוקשרה למשתמש (אלי).

אחרי האתחול הופיע מסך טקסט ביוונית, שדומה היה והיא מברכת אותי לאובונטו. לא ברור לי מה התפקשש בהגדרת הגופנים בשלב השני, אבל העברית נסעה לחופש ליוון. כדי להמשיך הלאה, השתמשתי בטכנולוגיה הידועה כ-Next->Next->Next שהובילה אותי על פני מספר מסכים כגון הגדרת אזור זמן ומשתמש.

בשלב הבא הותקנו חבילות נוספות. השלב הזה מדכא במיוחד - כל מה שרואים על המסך זו רשימת חבילות מותקנות - אין שום מד התקדמות, התקנת החבילות אינה לפי סדר אלפבתי - ובאמצע (כ-40 דקות אחרי תחילת ההתקנה) מופיע מסך לבחירת רזולוציה.

לא ברור מה הנחה את הגאון שהיה חייב לתקוע את המסך הזה דווקא באמצע, אבל החלק היותר מעצבן היה המיון של הרזולוציות (מהגבוהה לנמוכה - מה שגם לרזולוציות הרלוונטיות למחשב ללכת לאיבוד בחלק הבלתי נראה של המסך) והודעה שהודיעה לי לסמן רק את הרזולוציות הרלוונטיות - בעוד אלו כבר היו מסומנות מראש (אם כי לא בחלק הנראה של המסך).

בשלב כלשהו הופיעה הודעה שביקשה ממני להמתין ל-Registering documentation - אין לי מושג מה מבוצע בשלב הזה אבל ההמתנה של מספר דקות לסיום הפעולה די מותחת עצבים (בשלב כלשהו כשראיתי שנורית הכונן לא פועלת אף שקלתי לעשות ריבוט).

אני מניח שמי שהתנסה בהתקנת דביאן עם ה-installer הישן עשוי להתפעל מההתקנה, אם כי לדעתי תוכנת ההתקנה מפגרת בהרבה אחרי הפצות אחרות.

כ-55 דקות אחרי תחילת ההתקנה עלתה הסביבה הגרפית עם מסך התחברות בעברית (אם כי בחירת האותיות הייתה מוזרה - הגופן היה זעיר יחסית).

אחרי התמונות שראיתי של ההפצה - ציפיתי לגרפיקה בטעם טוב - ודי התאכזבתי מצבעי הדיכאון ששררו במסך ההתחברות (ירוק זית מדורג) ועל שולחן העבודה (גוון בוצי של חום).

על סביבת העבודה עצמה אין מה להרבות במילים - מדובר בגנום סטנדרטית ולכן היא לא חידשה לי הרבה. הופתעתי לגלות ב-Synaptic את אותה בעיה שיש ב-rpmdrake בעברית - לחיצה על תיבות הסימון לא עושה כלום, ואילו לחיצה בצד השני של החלון מסמנת אותן.

הפעלתי מספר יישומים - שום דבר שראוי לציין במיוחד - מי שכבר ראה מספר הפצות לינוקס בעבר ירגיש בבית, אם כי יש לציין שאובונטו מגיעה מקונפגת להפליא כבר מהקופסה.

האיתחול (כולל הפעלת גנום) על המחשב הזה לוקח כשתיים וחצי דקות - ממוצע לחלוטין (ההפצה הכי מהירה שראיתי עליו הייתה סלאק). הכיבוי לוקח בערך חצי דקה - סביר למדי - אם כי זו ההפצה הראשונה שניסיתי על המחשב הזה שלא הצליחה להביא לכיבוי פיזי של המחשב.

לסיכום:

- הדברים הטובים: התרגום לעברית (בעיית הגופנים אינם אשמת המתרגם), זיהוי החומרה.

- הדברים הדורשים שיפור: שלב חלוקת המחיצות, השמישות של תוכנת ההתקנה, בעיית הגופן העברי בשלב השני של ההתקנה (עדכון: הבעיה מתוקנת בגירסה החדשה, לפי מה שדווח לי), העיצוב.

קישורים:

פורום ווטסאפ, אובונטו על מקינטוש: חוויות התקנה ראשוניות,
מה-קורה, ערך: אובונטו
 

קישורים רלוונטיים

חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית | כניסה / יצירת מנוי חדש | 17 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י אייל (bens1a012netil)
ב 12/03/2005 - 16:07
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
ההתקנה נופלת בהרבה זאת בהחלט גם דעתי,
אני גם לא בטוח אם שמת לב אבל יש לפעמים בהתקנה מילים לא ידועות (בעברית), למשל במקום המילה "אישור" יש איזו מילה שלא הצלחתי להבין במהלך ההתקנה (אני כבר לא זוכר מה היה השם שלה), ואני יודע שזה הקשה עליי מאוד בשלב חלוקת המחיצות.

אחרי ההפעלה זה אכן בעייתי.

אבל אתה צריך להתחשב בכמה דברים,
קודם כל ההפצה מאוד משופצרת (תתעלם מההתקנה), היא בהחלט שיפור למי שהתקין דביאן לבד,
קודם כל הסדר שם, הרבה מההפצה לא דורש הרבה,
וגם מסתבר שכלי ההגדרות של גנום לא רעים (ובעיקר אלו שיש בHOARY).

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י elcuco ב 12/03/2005 - 16:25

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
הבעיות של ייוונית, אני מכיר... אבל חכה... אני לא שמוק ממוצע ונתקעתי בבעיות...

טוב, אני אפתח שירשור בפורומים, זה לא מקום להתדיין על הבעיות של ההפצה, עוד שבוע שבועיים אני אתן רשמים, עוד פרק בסדרת "הנסיון שלי עם..."

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י IP (yuvaltanny@spymac.com)
ב 12/03/2005 - 16:39
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
הבעיה עם העברית בשלב השני נפתרה די מהר לאחר יציאת warty.
בארבעה באפריל מתוכנן שיחרור hoary, דרך אגב.

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י TNT (Tintys@Gmail.com)
ב 12/03/2005 - 17:10
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://whatsup.org.il
הערות:
1. הלינק "ערך: אובונטו" מפנה לכאן:

http://whatsup.org.il/wiki/

במקום לכאן:

http://whatsup.org.il/wiki/אובונטו

2. אני חושב שהתרגום לעברית של תוכנת ההתקנה "הושאל" מדביאן, ותרגם אותה ליאור קפלן. אאל"ט, מאז ששוחררה Warty הוא הספיק לתקן את השגיאות בתרגום שדיברת עליהן.
גם אם לא, מגיע לו ח"ח ענק על התרגום :)

3. יש מצב שהתקנת החבילות איננה מתבצעת בסדר אלפביתי, אלא לפי תלויות. לגבי בחירת הרזולוציה, נראה לי שזה הפיצ'ר השנוא עלי, בdpkg הדביאניסט.

4. בעיות עברית: נראה לי שעם כל מעריצי אובונטו החדשים בקהילה הישראלית ;), בHoary כבר לא יחזרו בעיות כאלו.

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 12/03/2005 - 17:29
להתקין את הגרסה הישנה יומיים אחרי שיצאה הגרסה החדשה, ואז לקטול אותה?
וכך לנסות להסתיר מעיני הבריות שמה שיש בגרסה החדשה באובונטו יהיה במנדרייק רק בעוד שנה?

והעונש: להשאר עם מנדרייק עונה נוספת!

לולי

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית(ניקוד: 1)
ע"י דוביקס ב 12/03/2005 - 17:46
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
- לא קטלתי כלום - דיווחתי על החוויות מההתקנה. אפשר וכדאי להתייחס לסקירה בצורה לא אמוציונלית. אם דברים מסויימים תוקנו בגרסה החדשה, אפשר לציין זאת כמו שעשו אחרים לפניך.
- הבדיקה נערכה לפני שבוע וקצת, כך שאין שום קשר לשחרור גרסאות בדיקה של אובונטו.
- הגרסה ששוחררה היא גרסת בדיקה ולא גרסה יציבה. כשתשוחרר גרסה יציבה גם היא תסוקר. אתה או כל אחד אחר מוזמן כמובן לשלוח סקירה משלך לפרסום כאן.
- אם יש בשולחן העבודה באובונטו משהו שאין בגנום סטנדרטי ועושה את ההבדל הגדול, אשמח לשמוע על זה. כפי שציינתי, אני לא מצאתי שום דבר מיוחד בגרסה 4 שאי אפשר למצוא בגנום על כל הפצה אחרת.
- ציינתי שגרסה יציבה חדשה תצא בקרוב. בכל מקרה, קשה לי להאמין שתוכנת ההתקנה השתנתה באופן מהותי (להוציא בעיות עברית) - או שאני טועה?
- מה הקשר למנדרייק? זו גישה פופוליסטית למדי. אני האחרון שאדחוף למישהו הפצה בניגוד לרצונו, ומה שחשוב לי הוא שאנשים ישתמשו בתוכנה חופשית ולא ההפצה שהם בוחרים, ומי כמוך יודע זאת (ולראייה מדריך להפצה מסויימת שעזרתי לארגן למרות שאני לא משתמש בהפצה זו)

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית(ניקוד: 1)
ע"י elcuco ב 12/03/2005 - 18:37
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://http://
דוביקס, בסוף נשבור אותך... מעביר אותך להפצה מבוססת דביאן גם... אבנים שחקו מיים... תזכורת זה... :)

מה העצבים? כולה העירו משהו נכון מאוד:
גרסה ראשונה שמקבלת במה בארץ, ואתה עוד בא ודווח על בעיות לפני חמישה חודשים... שלא תבין אותי לא נכון. אתה צודק, אתה פשוט מאחר... אל תדאג עוד שבוע ככה אני אתן את הסקירה שלי, ואני לא מתעסק בהתקנה, אלא בשימושיות.

לולי,
איזה דברים יש באבונטו שאין במנדרייק? אני חושב שהמצב הפוך... אשמח לדעת בכל מיקרה.

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 12/03/2005 - 20:01
kde 3.4 , gnome2.10
ועוד ועוד ועוד....
הכח של אובנטו היא השילוב בין חדשנות ליציבות ושימושיות. זו היתה השאיפה ההיסטורית של מנדרייק ואתם יודעים שמנדרייק נכשלה בכך.
עוד נקודה: דוביקס שם לב היטב, ברור לי ששם, אבל לא ציין, שההפצה מגיעה על CD אחד בן כ 550 מגה, שניתן לצריבה על מדיה ּRW.
כלולות בו 1823 חבילות להתקנה, שפורשות מערכת בסיסית מתפקדת, ומנגנון השלמה מובנה (apt) שמשלימה דרך הרשת כל מה שתרצה, ללא קינפוג נוסף (טוב, לחיצה על שני כפתורים בסינפטיק).
לפי המסורת של דביאן, בשלב ההתקנה הראשון מותקנת מערכת בסיסית לגמרי ואחריה מתקינים את כל היתר בעזרת apt. שלב זה נערך אוטומטית באובנטו, ללא מגע יד אדם, ופשוט איני מבין על מה התלונה או הביקורת.
אגב, בגרסה 5.0.4 שהתקנתי אתמול, גם קנפוג X נערך אוטומטית ללא שום התערבות.

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י TNT (Tintys@Gmail.com)
ב 13/03/2005 - 14:21
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://whatsup.org.il
זה רק אני או שמלחמת ההפצות (אובונטו <-> דביאן <-> מנדרייק <-> סוזה) בתגובות הללו מתחילה להיות ממש, אבל ממש מגעילה?

להפסיק, ומהר.

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י TNT (Tintys@Gmail.com)
ב 13/03/2005 - 14:13
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://whatsup.org.il
ומה שיהיה במנדרייק עוד שנה יהיה מחר בסוזה?

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י IP (yuvaltanny@spymac.com)
ב 12/03/2005 - 17:40
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
קפלן תיקן את התרגום (של דביאן) אפילו לפני שחרור Warty. זה פשוט לא נכנס לשם...

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית(ניקוד: 1)
ע"י דוביקס ב 12/03/2005 - 17:48
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
הקישור סודר, תודה.

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 12/03/2005 - 17:54
תודה על הסקירה המעניינת דוביקס!

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י DToNAToR ב 12/03/2005 - 18:26

(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://dtonator.ath.cx
אני במקרה התקנתי אתמול את גרסת הניסוי האחרונה. אלה החוויות:

- החלוקה למחיצות לא מובנת.
- אין מד התקדמות אחרי האתחול.
- נשאר אותו מנגנון של דביאן שמקנפג כל חבילה בנפרד. לכן גם יש לך מסכי curses באמצע ההתקנה. יותר גרוע - אחרי שכבר הסתיימה ההתקנה ואתה מתקין חבילות בעזרת הממשק הגראפי של אובונטו (או מעדכן, כמובן) עדיין יש את אותם מסכי curses שמוסתרים בחלון קונסול שלא נראה בתור ברירת מחדל. ככה בכלל נוצר רושם שהתוכנה פשוט תקועה.
- יש להם איזה משהו שהם עושים עם חשבון ROOT. קודם כל בכלל לא מוגדרת לו סיסמא בזמן ההתקנה. אחרי זה בכל זאת מבקשים ממך את הסיסמא כשאתה בא להתקין או לעדכן חבילות.
אחרי עיון ב FAQ ראיתי שאפשר לקבוע סיסמא בעזרת sudo. עדיין הכלים מבקשים דווקא את הסיסמא של המשתמש הרגיל.
לא התעמקתי בזה יותר מדי, אני מודה, אבל בכל זאת זה לא לעניין הבלאגן הזה עם חשבון ROOT.

את ההתקנה ביצעתי באנגלית אז אין לי ביקורת על נושא העיברית.

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 1)
ע"י TNT (Tintys@Gmail.com)
ב 13/03/2005 - 14:32
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://whatsup.org.il
דיווחת לפרויקט על הבאגים הללו?

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית(ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 13/03/2005 - 15:17
פתח את הבאגזילה וגלה בעצמך.

[ השב לזאת ]

Re: חוויות מהתקנת אובונטו 4.10 בעברית (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 12/03/2005 - 21:11
לא התקנתי אובונטו אבל "חזרה אחרוה" היה באג בתרגום ההתקנה של דביאן והוא תוקן כבר לפני זמן רב למדי.
ראה גם http://linmagazine.co.il/node/view/3604

[ השב לזאת ]