ווטסאפ - לינוקס, BSD, קוד פתוח ותוכנה חופשית בעברית. Whatsup - Linux, BSD, open source and free software in Hebrew

 
 
  כניסת חברים · רישום · שכחתי סיסמה  
tux the penguin

quick_linkעלות הבעלות הכוללת של לינוקס שנויה במחלוקת

published at 08/12/2002 - 17:28 · ‏פורסם dittigas · ‏tags ממשל · שלח לחברידידותי למדפסת
קוד פתוח במוסדות בצירוף מקרים מעניין עם השינויים באסטרטגיה השיווקית של לחברת מיקרוסופט, גל של סקרים מטעם חברות האנליסטים הטוענים כי יתרון עלות הבעלות הכוללת של לינוקס על פני חלונות אינו מציאותי והוא נובע בעיקר מהעדפה לא רציונאלית של לינוקס על פני חלונות.

סקר חדש של חברת מטה גרופ (Meta Group) מצטרף לסקר של חברת IDC שפורסם בשבוע אחרון. הסקר של IDC אשר הוזמן ומומן על ידי חברת מיקרוסופט טען אף הוא כי עלות הבעלות הכוללת של לינוקס נמוכה בעיקר בשימוש כשרת אינטרנט (-6%).

שני הסקרים הללו סותרים כידוע נתונים מסקרים דומים שהתפרסמו בעבר, ביניהם סקר של ארגון מיטר (METRE) ו סקר נוסף של חברת Robert Frances Group. האחרון, דרך אגב, הוזמן על ידי חברת י.ב.מ וטען לחסכון של עד ל40%- בעלויות בשימוש בלינוקס על פני חלונות. סקרים אחרים כמו FLOSS עבור האיחוד האירופאי הציגו יתרונות נוספים לשימוש בקוד פתוח. סקר אחר של ארגון מיטר המחיש את החדירה העמוקה של פתרונות קוד פתוח בארגונים שונים בארה"ב.

הסקר של מטה מזהיר ארגונים כי קבלת החלטות לא רציונאלית (על בסיס טינה למיקרוסופט) לא תביא לתוצאה המצופה של חסכון בעליות ועשויה לפגוע בארגון אשר ימצא את עצמו עם תשתית קשה לניהול ומגבילה. סקר זה טוען אף הוא כי עלות הרישוי נמוכה יחסית בשיקלול של עלות הבעלות (2-3%) בניגוד לחוות דעת של גיגה.

בין הנתונים העולים מן הסקר:

העלויות הנילוות של לינוקס נובעות מדרישות כח אדם, מורכבות ועלויות תוכנה עבור יישומים מתוחכמים ושירותים שאינם זמינים תחת רישיון חופשי.

העלות של לינוקס גבוהה במיוחד בשימוש מתקדמים ובעומסים גבוהים כאשר יש צורך ברכישה של יכולות שרידות (availability) ואיזון עומסים (load balancing), עקב כך עיקר השימוש בה יהיה עבור יישומים עם דרישות צנועות יחסית.

החדירה של לינוקס על פלטפורמת אינטל (lintel) לשימוש כשרתי אינטרנט עבור אתרים גדולים מאוד ילך ויגדל בשנים הקרובות, אך התבססותה כפלטפורמה לשרתי יישומים (י.ב.מ, BEA) ושרתי מסדי-נתונים (אורקל) תהיה איטית יותר.

עד לשנת 2007 נתח השוק של lintel כשרת יישומים ושרתי מסדי-נתונים יעלה ל40%- ו25%- בהתאמה.

ההצלחה של לינוקס תבוא בעיקר על חשבונם של תואמי יוניקס ולינוקס תתבסס בעיקר כחלופה זולה לתואמי יוניקס עבור מעבדי אינטל.

עלות התוכנה והשירותים עבור לינוקס יעלו ויהיו נמוכים ב10- עד 20- אחוזים מאלו של חלונות.
 

קישורים רלוונטיים

· עוד על קוד פתוח במוסדות
· חדשות מאת dittigas


הסיפור הנקרא ביותר בנושא קוד פתוח במוסדות:
ציוני בגרות חורף 2004

עלות הבעלות הכוללת של לינוקס שנויה במחלוקת | כניסה / יצירת מנוי חדש | 4 תגובות
סף חסימה
  
ההערות הינן מטעם כותביהן. אין צוות האתר לוקח אחריות על תוכנן
תגובה: עלות הבעלות הכוללת של לינוקס שנויה במחלוקת (ניקוד: 0)
ע"י פינגווין אנונימי ב 08/12/2002 - 17:44
אני מסכים בהחלט עם המחקרים החדשים וזה מה שאמרתי תמיד (ולא הקשיבו לי).
אני אמנם משתמש בלינוקס (אני כותב כרגע מלינוקס), אבל בחברה שבה אני עובד שהחליטו להסב שרתי יישומים וקבצים לשרתי לינוקס (בינתיים רק חלק מהשרתים, כניסיון), כמות התחזוקה גדלה באופן משמעותי מאוד. עם שרתי NT4 לא היו כל כך הרבה בעיות כמו שמתעוררות עם שרתי RedHat.
הגורמים לכך, לדעתי הם:
1. כלי האדמינסטרציה ללינוקס נופלים מהכלים הגרפיים והקלים לשימוש שיש בחלונות NT.
2. מנהלי הרשתות כבר התרגלו לעבוד עם NT, והשינוי ללינוקס מכריח אותם ללמוד דברים חדשים - כלומר יש כאן גם מימד פסיכולוגי אנושי.
אני חושב שהפרוייקט הכי חשוב עכשיו בסביבת הלינוקס, הוא לקחת את כלי הניהול, שרובם מתבססים על שורת הפקודה, ולהפוך אותם לכלי ניהול גרפיים קלים לשימוש.
איך לעשות את זה - תיקחו דוגמה מ-Windows! לא צריך להתבייש ללמוד דברים טובים ממתחרים (ואין למיטב ידיעתי בעיה של זכויות יוצרים, כי זכות היוצרים ניתנת לביטוי של הרעיון ולא לרעיון עצמו שאינו מוגן בזכות יוצרים).

[ השב לזאת ]

תגובה: עלות הבעלות הכוללת של לינוקס שנויה במחלוקת (ניקוד: 1)
ע"י Blitz (Blitz@GameBox.net)
ב 08/12/2002 - 17:55
(מידע על משתמש | שלח הודעה)
אני בטוח שהעלויות היו אותו דבר אם הם עבדו קודם עם לינוקס ורק אחרי זה עברו לווינדוס (אלוהים יודע למה).
כל הסתגלות יכולה להיות תהפוכה משל עצמה לאדם.

[ השב לזאת ]

תגובה: עלות הבעלות הכוללת של לינוקס שנויה במחלוקת (ניקוד: 1)
ע"י mksoft (meir@mksoft.co.il)
ב 08/12/2002 - 20:17
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://mksoft.co.il
האמת היא שכבר מתחיל להישבר לי מה"בכיינות" הזו. מה כל כך קשה להגדיר בשירותי samba ? הקובץ ברור, מלא הערות לגבי כל הגדרה. הבעיה היא שישנם המון point & click admins (עוד כינוי שלהם הוא MSCE), שלא יכולים לעשות שום דבר ללא לחיצת עכבר. וחושבים ש-gui הוא הדרך הטובה ביותר לנהל מערכת. רבים מ"מנהלים" לא יודעים אפילו מה netmask אומר שלא לדבר על מונחי רשת ומושגים מתקדמים יותר. כל מה שהם יודעים זה "לחץ כאן". הבעיה מתחילה כאשר אין פתרון של click לבעיה, ואז אין להם מושג מה לעשות. חלק מממנהלי הרשתות האלה גם אחראים לכשלי האבטחה הרבים של windows כאשר הם אינם מעדכני עדכוני אבטחה עבור פרצות שנסתמו כבר, ולצערי מתחילים לראות זליגה של מנהלים כאלה גם לכיוון *nix.

מה יש כל כך הרבה לתחזק שרתי file and print בלינוקס ? יש לי לקוחות שמריצים שרתים של samba על לינוקס. הגדרנו את זה לפני זמן רב (פעם אחת) וזהו. זה עובד במשך חודשים רצופים ללא מגע יד אדם (חוץ מעדכוני אבטחה שגם זה שטויות לעשות, ואפילו לא צריך לאתחל את המחשב בשביל זה).

רק בגלל שהמנהלים הנוכחים לא יודעים איך לטפל בזה (וכנראה גם אינם רוצים ללמוד), המערכות של לינוקס צריכות להשתנות ?

כלי האדמיניסטרציה הטוב ביותר הוא קובץ הגדרה ועורך טקסט. רק לשם דוגמא: בוא נראה אותך מעתיק הגדרות שרת ורשת ממחשב NT אחד למישנהו. ב*nix זה סה"כ להעתיק קובץ טקסט ולעשות reload ל-daemon. ה-GUI מגבילים רק למה שהם מתוכננים להבדיל משליטה על כל האפשרויות דרך קובץ הקונפיגורציה. כלי GUI זה נחמד, אבל רק אם אתה יודע להסתדר גם בלעדיהם.

לינוקס אוכלת בנתח השוק של שרתי ה-windows וגדלה בקצב מהיר ללא צורך בכל הכלים האלה. אני לא חושב שהיא צריכה להשתנות. ותמיד יש לך כלים כמו SWAT ו-webmin שהופכים עבודת הניהול בצורה מעולה (רק דוגמא מ-samba ו-webmin: היכולת לראות ממחשב מרוחק דרך דפדפן את כל הקבצים הפתוחים ע"י משתמש מסויים - והשתמשתי בזה כדי לסתום את הפה לחברת תוכנה שטענה שיש באג באפליקציה שלהם בגלל samba. ממשק ה-webmin הראה שהתוכנה שלהם בכלל לא יצרה את הקבצים הדרושים, ובעזרתי הם "מצאו" באג).

לפי דעתי מנהל מערכת שלא יכול להסתדר עם קובץ smb.conf אחרי מספר פעמים של הצצה בתוכו וקריאת ההערות שבתוכו אינו ראוי להיקרא בתואר הזה.

אני לא רואה איך כמות התחזוקה יכולה להיות גדולה יותר אם יש ידע בשני המערכות. אתה חושב שזה הוגן להשוות בין מערכת שה"מנהלים" בחברה שלך למדו עליה למערכת שאין להם שום מושג עליה ? ובגלל שאים להם מושג המערכת השנייה צריכה להשתנות ?

בנוסף כל מחקרי ה-TCO האלה הינם חסרי תועלת ואמת. הםן מיועדים ל-PHBs - הבוסים שאין להם מושג, ומנסים להשפיע עליהם כך שיורידו החלטות למחלקות ה-IT. ניתן לסובב את המספרים האלה כך שייראו מתאימים למזמין הבדיקה ללא שום בעיה, ואני הפסקתי מזמן להתייחס אליהם.

בתור אחד שמכיר גם את לינוקס וגם את windows אני לא מצלין להבין איך יכול להיות שתחזוקה של windows קטנה באופן משמעותי או עולה פחות. מניסיון בשטח זה לא יכול להיות.

מספיק כבר עם השטויות האלה.

[ השב לזאת ]

תגובה: עלות הבעלות הכוללת של לינוקס שנויה במחלוקת (ניקוד: 1)
ע"י dittigas (dittigas@whatsup.org.il)
ב 08/12/2002 - 18:05
(מידע על משתמש | שלח הודעה) http://
אני מסכים עם blitz במקרה הזה. לינוקס עשויה להיות הקורבן של ההצלחה שלה עצמה. כמו שהסקר אומר וכמו שנאמר כבר בעבר האטרקטיביות שלה עבור ארגונים מבוססי יוניקס היא ברורה מאליה גם בנושא קלות השימוש וממשק המשתמש (או העדרו).

נראה לי יחד עם זאת שמי שיצטרכו לדאוג לכך הן דווקא החברות המסחריות שדוחפות את לינוקס לארגונים. לינוקס לא צריכה להוכיח שהיא טכנולוגיה עדיפה עם יתרונות שחלונות-מיקרוסופט לעולם לא יוכלו להתחרות בהם אבל יש כאן באמת בעיה של תיאום ציפיות.

דרך אגב, אם קוראים את הסקר המלא זו כמובן לא הבעיה היחידה. טענה מאוד בעייתית היא כי צריך לקנות כלים נוספים כדי לספק זמינות ומידרוג מאחר וכלים כאלה לא זמינים חופשי. משום מה הם מתעלמים מפרוייקטים כמו Linux-HA שמספק בדיוק פתרונות כאלו והוא GPL ומספק פתרון שרידות מצוין לשרתי LDAP ואחרים. קיימים כמו עוד פתרונות כמו CLIC או OpenMosix ואחרים. אבל הדברים נאמרים ולא כולם עוקבים אחרי עד כמה הם מדוייקים.

גם הטענה בדבר עלות השירותים והתמיכה מאוד רלבנטיים אבל צריך לזכור שארגונים רוצים ומוכנים לשלם וזה בדיוק השוק שמתפתח סביב לינוקס.

[ השב לזאת ]